onsdag, januari 03, 2007

Jul och nyår

Jaha, så var det hela över.

Vi åkte till Tresjö dagen innan julafton, dit alla på Peters sida av släkten redan hunnit. Syskon, föräldrar, kusiner, kusiners respektive, moster o mosters man, mormor, morfar, hundar och katt. Allt som allt var vi 15 pers, inget dåligt sällskap tycker jag som är mer van vid att fira jul med tre personer. Peter fick för första gången axla rollen som jultomte, vilket han klarade galant (såklart). Han gick in i rollen som tomte med hela sin själ. Jag tyckte att han borde börja på nån teater. Julklappsutdelningen tog ca 2,5 timmar! Alla fick massor av fina saker.


Juldagen kändes lite mindre hektisk än julafton. Vi hann med en promenad innan det var dax för fika och sen middag igen. På kvällen spelade vi spelet Kampen mellan kvinna och man. Egentligen tycker jag inte om sånt där som ska peka ut skillnader på det här sättet, men jag sket i det och tyckte att det var ett ganska roligt spel. Dessutom vann vi.

Mellandagarna flöt på och vi ägnade oss åt att fika, äta, gå ut på promenad, spela spel och tv-spel, mellandagsreahandla. Även fast vi inte gjorde nåt speciellt gick tiden väldigt fort.

Rätt som det var hade det gått en hel vecka sen det var julafton och det var dax för nyårsfirande. Dagen var väl planerad och började på Kerstins udde vid 13-tiden. Vi hade hyrt stället och tack vare att Jonny slavat ihop ett presentkort när han jobbade där för ett par somrar sen behövde vi inte betala nåt heller. Där hade det dukats upp en liten buffé av ost, kex, frukt, skinka, korvar mm. Dessutom hade Jonny gjort den tipsrunda som var första grenen av tre i dagens tävling.

Vi hade tänkt och äta vid 18-tiden men eftersom ingen var klar då blev middan försenad till typ 20-tiden. Men den middan var värd att vänta på. Gött. En smutt på champagnen och ett par glas alkoholfritt vin var inte heller illa :) Mellan huvudrätten och efterrätten var det dax att tävla igen. Jörgen hade gjort en av sina eminenta quizer, med den självklara inriktningen musik. Ganska klurigt den här gången, men väldigt roligt. När efterrätten var uppäten var klockan typ 23.40, och det blev långa benet före ner till mormor och morfars lägenhet där 12-slaget skulle skålas in. Sen skulle de 78 raketerna som inhadlats skjutas upp.

Den sista tävlingsgrenen var typ charader (eller hur det nu stavas, det är inte varje dag man skriver det ordet). Läskigt tyckte jag. Men det gick bra trots att mina knän skakade en aning. När vi hade tävlat klart var klockan ca 03 och vad passar bättre än att börja köra lite Singstar vid den tiden? En av mina mer dominerande fobier är att sjunga inför folk. Trots det sjöng jag (inte minst trots att jag inte druckit nån alkohol) inte en gång utan jättemånga. Typiskt mig att först vara fobiskt rädd för nånting och sen nästan ostoppbar när jag väl gjort det en gång. 04.30 gick jag hem. Det fanns andra som satt kvar och spelade gitarr till 06.30.

På nyårsdan var det dax för alla att åka till sitt igen. Det kändes faktiskt riktigt vemodigt att lämna allt trevligt vi haft under veckan. Som tur är vet man att det kommer fler liknande tillfällen framöver!

Inga kommentarer: