måndag, januari 29, 2007

Dagens tavla

Vanligtvis är jag extremt noga när det gäller att göra ekonomiska grejer på nätet, t.ex. betala räkningar eller överföra pengar till nån annans konto. Idag gjorde jag en tabbe. Ja, man kan inte kalla det nåt annat än just det. Jag var i full färd med att betala in min del av hyran när jag kom på att det är bättre att vi tar det från vårt gemensamma konto istället. Alltså avbryter jag den betalningssessionen och börjar med inbetalningen av fackavgiften istället. Muttrar lite över att den har höjts så mkt osv och har nog inte riktigt det fokus som jag borde haft. Jag gör klart den betalningen och ett par till. När jag är klar tycker jag att jag har väldigt lite pengar kvar på mitt lönekonto. I stället för ett par tusen är det bara ett par hundra kvar. Till saken hör att jag dagarna innan suttit i flera timmar och gjort i ordning ett fint Exceldokument för att få bättre ekonomisk översikt. Jag fattar ingenting och tänker att det är väl själva f*n att man har så otroligt dålig koll, trots att jag lagt ner massa tid på att få just bättre koll. Jag kollar och kollar, och rätt som det är upptäcker jag vad som hänt. När jag avbröt inbetalningen av hyran och påbörjade fackavgiften istället, glömde jag att ändra summan. Alltså fick Sktf drygt 2000 spänn mer inbetalat än vad de skulle ha. J ä t t e k u l, man skulle ju kunna kalla mig för ekonomiskt oberoende. Okej, tänker jag, nu ska jag inte börja leva om och bli förbannad utan bara ta tag i det här och fixa det. Andas, andas. Så jag ringer banken som säger att jag måste ringa den som är mottagare av pengarna för att de ska kunna betalas tillbaka. Jag ringer till olika ställen på Sktf där telefonrösterna säger "Höhö, det var ju ingen liten summa". Jag veeet. Till slut får jag tag i nån snäll i Luleå som ska hjälpa mig att styra upp det. Hoppas att det går fort, men jag får ju skylla mig själv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi övriga medlemmar tackar och bockar. Det är bra med lite extra tillskott i kassan nu när det är avtalstider och allt!