söndag, april 02, 2006

Hur länge är nya kläder nya?

När jag har köpt ett nytt plagg, tar upp det ur påsen hemma och ska lägga/hänga in det i garderoben tar jag aldrig bort prislappen på en gång. Det gör jag inte förrän jag ska använda det första gången. Jag vet inte riktigt varför jag låter bli att göra det. Lite känns det som att det blir mindre nytt om jag tar bort den. Som att jag skulle glömt att plagget är helt oanvänt den gången det väl ska användas. Eller så är det nån säkerhet för att det ska vara lättare att byta om jag skulle komma på att jag ångrat mig. Ibland får sakerna till och med ligga kvar i påsarna ett tag innan de ens tas upp. Igår köpte jag i alla fall flera saker och förutom den top som jag har på mig nu ligger/hänger alla de andra nya i garderoben med prislapparna hängandes kvar.

I dag var det strålande sol och värmande värme hela förmiddagen. Jag, Maria och Anneli bestämde oss för att grilla korv vid Nydalasjön. Vid 13-tiden när alla hade hunnit med lite olika saker på varsitt håll var det dax. Efter att jag och Maria hade handlat dricka och korvbröd såg vi att en massa moln snabbt rörde sig mot oss. Äh, tänkte vi, de försvinner säkert. Tyvär gjorde de inte det utan det började även blåsa, men skam den som ger sig. Vi orkade inte gå till andra sidan sjön för att komma till en av de etablerade grillplatserna vilket gjorde att vi fick samla ihop veden själv. Det gick sådär men vi fick i alla fall till en eld, och lyckades grilla två korvar var. Vi hade så fullt upp med att springa runt och leta dugliga pinnar och att hålla liv i elden att vi inte frös, trots solens frånvaro. Så fort korvarna var grillade och vi slutade att underhålla elden dog den. Då börjagde vi frysa och alla var överens om att det fick räcka med friluftsliv för den här gången.

Inga kommentarer: