fredag, april 21, 2006

Slutledningsförmåga

Jag gör just nu ett diagnostiskt test inför att klara uppkörningen för Word i ECDL. Det är väldigt styrt, man får tre eller fyra alternativ och man har ingen möjlighet att prova sig fram. Jag stör mig på att många av frågorna är korkat utformade. Här är ett exempel:

Om du sparar dokumentet Musse och skriver till namnet Pigg så:
... finns dokumentet Musse kvar.
... har du två dokument som heter Pigg.
... är dokumentet Musse borta för alltid.

1a alt: Ja, det gör det ju men det har ju fått ett annat namn.
2a alt: Nä, det tror jag nog inte
3e alt: Ja, just med det namnet. Dokumentet är ju dock fortfarande detsamma men... med annat namn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi. Hycklerska. Halva förra året höll du på att coacha dina medarbetare att ta det där jävla körkortet. ; )

Anna sa...

1. Då hade jag ingen aning om hur de här testen egentligen var utformade
2. Medarbetarna riskerade avsked om de inte klarade det

:)