lördag, juni 06, 2009

Lördagsgodis

Peppe har jobbdygn så jag och smågrisarna har försökt sysselsätta oss lite lagom. Eftersom veckans höjdpunkt för Elma är att få köpa lördagsgodis skulle vi såklart göra det, men det gäller att vara taktisk en sån här dag... Så när hon hade fått i sig tillräckligt med fiskpinnar och ris frågade jag henne om hon visste vad det är för dag idag, och efter lite funderande och vägledning kom hon på att hon skulle få lördagsgodis = lycka. Så vi travade iväg till affären i lite hagelskurar och sånt, köpte en liten påse godis som hon till hälften gav bort till mig eftersom hon ändå mest gillar choklad och andra rätt okomplicerade godisar. Under resten av dagen har hon som vanligt hållit koll på var påsen finns och ätit lite ur den, då och då. Tror att mängden blev rätt lagom för hon åt en hel del till middag sen oxå. Nu på kvällen när vi hade släckt lampan och hon skulle sova sa hon efter en stunds tystnad (jag trodde att hon hade somnat):
- Mamma, var är mitt lördagsgodis?
- Det är slut nu.
- Ja, det blir ju snart lördag igen.
Helt rätt, Elma.

Jonny och Maria var här o fikade i eftermiddags, skönt att i alla fall få ett par timmars vuxensällskap under ett sånt här dygn. Tack! Det gör en himla skillnad faktiskt. Marias mage är riktigt stor nu, typ helt klar. Så spännande att se vem som kommer ut, och även de andra i omgivningen. Grannarna är ju de som är absolut närmast i tid (snitt på måndag) men sen är det Maria och Jonnys tur att få träffa sin gullunge, när som helst.

Provade att lägga Svea i sin säng uppe i sovrummet nu efter att hon somnat i Elmas rum under nattningssessionen, annars brukar hon ligga och sova i soffan här nere tills jag går o lägger mig. Men det verkar funka bra, hon har fortfarande inte vaknat vad jag har hört. Ska nog börja lägga henne mer där uppe på kvällarna, får för mig att det är bättre att vänja henne vid det än att hon ska vara här nere.

Nu ska jag ta lite kvällsfika och titta på ett avsnitt av Varuhuset, nostalgiserien nr 1!

3 kommentarer:

Maria sa...

Åh Elma ! Hon är ju fööör söt ! Och lilla Svea.. snällaste bebisen som finns! Och så Anna såklart - perfekta mamma ! ;o) Hör av dig när ni har möjlighet att komma över hit. Kram

Jenn-Penn sa...

jag kommer faktiskt fortfarande ihåg den där känslan när det var lördag och man skulle få gå och köpa lördagsgodis.. stort! Tycker det är bra att ni håller det till en dag i veckan, så elma får den där härliga känslan av att idag är det en "speciell" dag. :)
Varuhuset.. jösses! Johanna och Åse är statister i nåt av avsnitten, så håll ögonen öppna *haha* (dom var väl typ 10-11 år då). Kram

Anna sa...

Maria: Din lilla smickrare där ;) Närå, tack vad snällt. Ja, jag ska se vilken dag som passar. Tar med lite minikläder oxå.

Jenny: Jo, men precis, klart hon ska få kvar det där "magiska" med lördan :)
Haha, ja jag "hörde" av Åse på facebook att hon är med där, så jag spanar! Visste dock inte att Johanna oxå är med... Får väl se om jag lyckas känna igen dem :)