onsdag, juni 03, 2009

Kära dagbok

Jag har precis burit upp Elma till sin säng, sovandes, (klockan är nu 18.46) och jag kan äntligen pusta ut en stund. Eftersom hon inte sover på dagis längre krävs det ständig aktivitet från det att hon hämtas från dagis fram till hon börjar titta på Bollibompa (drygt 4 h). När både Peppe och jag är hemma är det här lättare eftersom vi kan byta av varandra, eller att en kan t.ex. laga mat när den andra leker med Elma. När man är själv krävs det lite mer. Det kan låta lite med 4 h, men låter man henne bara vara somnar hon och somnar inte igen förrän typ kl 23 på kvällen. Så denna eftermiddag har vi: ätit mellanmål, lekt med legot, jagat varandra, "busat" lite med Svea, gjort en koja av babygymet med 1000 gosedjur samt spelat Memo med dem, dansat, gjort pannkakor och ätit dem, badat. Phuuu. Vi fick vara inne eftersom det har spöregnat större delen av eftermiddan.

Mer som hänt idag... Färgat ögonbrynen. Fasaden på övervåningen (utsidan) har målats, ja alltså inte av mig utan av Sandås målare. Funderat över om det är möjligt att boka en Sthlms-helg i augusti. I min osorterade pappershög hittade jag en utbetalningsspecifikation från Försäkringskassan som jag inte skickat in till lönekontoret (jag får ut 10% av de pengarna från jobbet), så det blev en snabb promenad till affären för att köpa ett frimärke. Väldigt snabb eftersom jag skulle hämta Elma oxå, väl på dagis var jag rätt svettig.

Svea är en riktig gullunge. Hon ligger mest och bubblar och låter och är söt. Hon ger fantastiska jätteleenden när man pratar med henne och pratar tillbaka. Hon börjar få så många jättefina ansiktsuttryck och andra uttryck. T.ex. att hennes underläpp åker ut och ansiktet skrynklas innan gråt (vilket inte är speciellt ofta), att hon ligger och tittar en liten stund för att sen bara blunda och somna om när hon vaknat fast inte har sovit riktigt klart, hur hon gosar in ansiktet i sin mys-zebra när hon är trött. Hon är så himla lättsam som till allra största del får ligga för sig själv (fast alltid där vi andra är) och är nöjd med det. Och att hon sover på nätterna med ett eller ett par avbrott för mat. Jag är så tacksam för att vi fått henne och Elma, för de är världens bästa. Tack tack tack tack tack.

6 kommentarer:

Gisela sa...

Hon är en riktig gullunge, det är dom båda. Nu känns det som verkligen som sommar, när Svea kommer i "sommarkläderna" ;)

Gisela (igen) sa...

som som som. som är tydligen ett bra ord att missbruka. ;)

Anna sa...

Ja det är det. Passar nästan när _som_ helst ;)

Sommarkläderna är hur fina som helst!

30-nånting sa...

Åh var härligt att höra att ni också har det bra med en sk snäll bebis. Då behöver inte vi känna oss så dumma ;)

Kram

Maria sa...

Åh de är så söta båda två ! Eller alla 4a i familjen kanske man ska säga ;o) Hoppas bara inte det är vår tur att jämna ut det hela med en skrikis... puss på er

Anna sa...

30: Man ska aldrig känna sig dum för att man har en snäll bebis, man ska bara vara glad :D

Maria: Snäll du är :) Tror inte ni får nån skrikis, utan en snällis