tisdag, december 12, 2006

12 december

Idag har jag äntligen fått första utbetalningen av föräldrapenning från Försäkringskassan. Efter att ha gått utan egna pengar i en och en halv månad känner jag mig som en mer hel människa med kronor på kontot. Det känns som en stor lättnad att kunna betala tillbaka de skulder jag dragit på mig, att kunna köpa saker jag behövt länge och dessutom kunna spara en liten slant.

I början av förra veckan gjorde vi julpynt. Det blev apelsiner med nejlikor i, hyacinter och en egenhändigt tillverkad julgrupp. För ett par dagar sen tyckte jag att både apelsiner och hyacinter började se lite trötta ut. När jag tittade närmare på apelsinerna såg jag att de börjat mögla. Jag hade väntat mig att de skulle hålla ända fram till jul, vanligtvis tar det ju ca 100 år innan en apelsin blir dålig. Vid närmare eftertanke är det kanske inte så konstigt att de blir dåliga om man sticker man hål på skalet. Nu står jag i valet och kvalet om man ska göra nya på en gång eller om man ska vänta lite till så de blir dåliga lagom till när vi ska åka bort för att fira jul.

Idag ska det tillagas fisk till middag, och det hör inte till vanligheterna i det här hemmet. Av nån anledning finns det ingen inspiration alls att uppbringa när det kommer till att laga fisk. Det har hänt massor av gånger att vi köper hem fisk just för att vi ska bli bättre på att äta det, men den hamnar i frysen och tas aldrig fram igen. Nu har jag hittat ett recept som ska provas. När man väl börjar söka efter fiskrecept finns det ju faktiskt massor som varken verkar svåra att laga eller äckliga. Vi får väl se om det här är vändpunkten.

Inga kommentarer: